Ο Καραγκιόζης και ο «καταραμένος δράκος»
Ο Θιασάρχης του ομώνυμου Θεάτρου Σκιών Κόντος Παναγιώτης, μου ανέθεσε τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Καραγκιόζη, και μάλιστα ενώπιον ακροατηρίου, στην πρόσφατη «οντισιόν» στις 15/10 στην καφετέρια του Αλεξάνδρειου Μελάθρου. Με περισσή μάλιστα ευαισθησία μου εξήγησε σε αδρές σκηνοθετικές γραμμές τις απαιτήσεις του σεναρίου που συνέγραψε και το οποίο καλείται να παίξει ο Θίασος του την επόμενη τετραετία σε φεστιβάλ ανά την Ελλάδα. Σύμφωνα με τον ρόλο που μου απένειμε και με τα δικά του λόγια μου τον περιέγραψε «μου έδωσε το πακέτο και πρέπει να το πάρω και να τρέξω». Μιλούσε φυσικά αλληγορικά και εννοούσε ως «πακέτο» τις διοργανώσεις των Παλαιμάχων και του οποίου το delivery θα μου εξασφαλίσει αναγνωρισιμότητα στον χώρο της αντιπτέρισης και περίβλεπτη καριέρα στο αθλητικό κίνημα στο μέλλον. Μετά την πανικόβλητη φυγή του από την άτυπη σύσκεψη των τριών μας (του Κόντου, του Κώστα Ορφανίδη και του γράφοντος) αναγκάστηκα να επωμιστώ εγώ το βάρος της διανομής των υπολοίπων ρόλων αλλά και να ανασυνθέσω το κείμενο του σεναρίου αφού ο Κόντος κατά τη συνήθη τακτική του δεν άφησε γραπτή μαρτυρία των εμπνεύσεων του.
Για την εμβάθυνση των χαρακτήρων στο έργο μου συμβουλεύτηκα μερικές διαχρονικές σεναριακές οδηγίες που βρήκα στο διαδίκτυο αλλά και σχετικά βιβλία, όπως αυτές που βρήκα στο μπλογκ του Γιώργου Δημητρίου Χ. , ο οποίος κρίνει την παράσταση που ανεβαίνει αυτή την εποχή στο Θέατρο Βεάκη «Ο Μεγαλέξανδρος και ο καταραμένος δράκος» ως εξής: «…ο Καραγκιόζης είναι πάντα καμπούρης και ξυπόλητος, μένει σε παράγκα και συνδιαλέγεται με τον ευέλικτο φίλο του Χατζηαβάτη που λειτουργεί ως μεσάζων ανάμεσα στον Καραγκιόζη (σύμβολο του φτωχού-λαϊκού χαρακτήρα) και στα σύμβολα της εξουσίας κυρίως τον Βεληγκέκα, (πρωτοπαλίκαρο του Πασά). Ο Πασάς κατοικεί σε παλάτι, απέναντι ακριβώς από το «σπίτι» του Καραγκιόζη και ο συμβολισμός είναι προφανής. Συμπαραστάτης στον αγώνα του Καραγκιόζη για επιβίωση είναι ο θείος του Μπάρμπα-Γιώργος (χαρακτήρας παραδοσιακός) που παραπέμπει στο επαναστατικό πνεύμα του 1821 που διατρέχει ακόμη κάθε Έλληνα. Τον καιρό του Καραγκιόζη ο Μπάρμπα-Γιώργος συνήθως έδερνε τον Βελιγκέκα και με τον τρόπο αυτό προστάτευε τον ανιψιό του από τον Πασά. Ο σύγχρονος Έλληνας (ο σκηνοθέτης) επαναστατεί ακόμη όταν προκαλείται κυρίως από Ξένους, και αμύνεται απέναντι στις αντιξοότητες αξιοποιώντας μέσα από τον χαρακτήρα του Μπάρμπα-Γιώργου τη ζωτικότητα που διακατέχει τους δραστήριους ανθρώπους της Ελληνικής επαρχίας.»
Λαμβάνοντας υπόψη μου τα παραπάνω έγραψα σε στίχους την υπόθεση του έργου και διένειμα τους ρόλους:
Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ ΚΑΙ Η ΑΛΩΣΗ ΤΟΥ ΣΑΡΑΓΙΟΥ
Εκεί κοντά στη Θέρμη, στο Σαράϊ του Πασά
έστησα το τσαντήρι μου, που χρόνια δέκα ήδη μετρά.
Μια πριγκηποπούλα κόρη του, κλεισμένη σε χρυσόν οντά
τον Μορφονιό παντρέφτηκε, και ο παλιός μας φίλος πιά δεν μας μιλά
Με τον φίλο μου τον Χατζηαβάτη,
ψωμάκι του ζητάμε ένα κομμάτι.
Έξω από το Σαράϊ πάμε στου ηλίου κάποια δύση
Με την Αγλαϊα, το κολλητήρι, τον Χατζηαβάτη και τον φίλο τον Διονύση.
Κι όλοι μαζί φωνάζουμε:
«Ας περισέψουνε παράδες,
σε άλλα ταξίδια να μην στείλεις τη γυναίκα,
εμείς δεν μένουμε άλλο ραγιάδες»,
μα ο Μορφονιός για απάντηση μας στέλνει Βεληγκέκα.
Ο Μπάρμπα-Γιώργος κιότεψε και έκανε τουμπεκί
ήθελε στους προύχοντες Αντιπρόεδρος να βγει.
Μα καθώς το βράδυ έπεφτε και οι φύλακες δεν έβλεπαν καλά
Ο Μορφονιός κάλεσε για να μας βρει,
έναν Εβραίο που ‘χε μύτη δυνατή.
Όλοι έξω από το Σαράϊ βγήκαν, στην πόλη για να μας κυνηγήσουν.
Τις πόρτες όμως ξέχασαν του Σαραγιού να κλείσουν.
Κι ο Καραγκιόζης μπήκε με όλη του τη φαμίλια
και τον προδότη άρχισαν σε κλώτσους και σκαμπίλια.
Ο Μορφονιός ας φώναζε: «Πούντα τα κλειδιά μου, πούντα»
Εμείς κεφάλι κάναμε με πρώτης τάξης Φούντα.
ΔΙΑΝΟΜΗ ΡΟΛΩΝ
Σκηνικό: Θέρμη, Ελληνικό Κολλέγιο-Σαράϊ
Πρόσωπα Δράματος (με τη σειρά που εμφανίζονται)
Πασάς- Φουντάς
Καραγκιόζης -Γιάννης Μπαχάς
Πριγκηποπούλα- Έμιλυ Φουντά
Μορφονιός- Παναγιώτης Κόντος
Χατζηαβάτης- Κώστας Ορφανίδης
Βεληγκέκας- Γιώργος Φουντάς
Μπάρμπα Γιώργος- Ναπολέων Ντέμος
Διονύσης- Διονύσης Τσούτσης
Αγλαϊα και Κολητήρι- Παρασκευή Αρναουτίδου και
Φοίβος Μπαχάς (να μην
βάλω στη διανομή και την οικογένεια με μέσον;)
Εβραίος- Στεπάν Παρτεμιάν
Με τις γενικές γραμμές του παραπάνω σεναρίου και με πρώτη διανομή ρόλων στα πρόσωπα που αναφέρονται θα ξεκινήσει η περιοδεία του Θιάσου μας που πιστεύουμε πως θα σημειώσει εξαιρετική επιτυχία. Υπάρχουν ακόμη ρόλοι στο έργο και περιθώρια εξέλιξης του σεναρίου. Σας απευθύνουμε ανοιχτή πρόσκληση για συμμετοχή σε μια θριαμβευτική πορεία.
Ο Θιασάρχης του ομώνυμου Θεάτρου Σκιών Κόντος Παναγιώτης, μου ανέθεσε τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Καραγκιόζη, και μάλιστα ενώπιον ακροατηρίου, στην πρόσφατη «οντισιόν» στις 15/10 στην καφετέρια του Αλεξάνδρειου Μελάθρου. Με περισσή μάλιστα ευαισθησία μου εξήγησε σε αδρές σκηνοθετικές γραμμές τις απαιτήσεις του σεναρίου που συνέγραψε και το οποίο καλείται να παίξει ο Θίασος του την επόμενη τετραετία σε φεστιβάλ ανά την Ελλάδα. Σύμφωνα με τον ρόλο που μου απένειμε και με τα δικά του λόγια μου τον περιέγραψε «μου έδωσε το πακέτο και πρέπει να το πάρω και να τρέξω». Μιλούσε φυσικά αλληγορικά και εννοούσε ως «πακέτο» τις διοργανώσεις των Παλαιμάχων και του οποίου το delivery θα μου εξασφαλίσει αναγνωρισιμότητα στον χώρο της αντιπτέρισης και περίβλεπτη καριέρα στο αθλητικό κίνημα στο μέλλον. Μετά την πανικόβλητη φυγή του από την άτυπη σύσκεψη των τριών μας (του Κόντου, του Κώστα Ορφανίδη και του γράφοντος) αναγκάστηκα να επωμιστώ εγώ το βάρος της διανομής των υπολοίπων ρόλων αλλά και να ανασυνθέσω το κείμενο του σεναρίου αφού ο Κόντος κατά τη συνήθη τακτική του δεν άφησε γραπτή μαρτυρία των εμπνεύσεων του.
Για την εμβάθυνση των χαρακτήρων στο έργο μου συμβουλεύτηκα μερικές διαχρονικές σεναριακές οδηγίες που βρήκα στο διαδίκτυο αλλά και σχετικά βιβλία, όπως αυτές που βρήκα στο μπλογκ του Γιώργου Δημητρίου Χ. , ο οποίος κρίνει την παράσταση που ανεβαίνει αυτή την εποχή στο Θέατρο Βεάκη «Ο Μεγαλέξανδρος και ο καταραμένος δράκος» ως εξής: «…ο Καραγκιόζης είναι πάντα καμπούρης και ξυπόλητος, μένει σε παράγκα και συνδιαλέγεται με τον ευέλικτο φίλο του Χατζηαβάτη που λειτουργεί ως μεσάζων ανάμεσα στον Καραγκιόζη (σύμβολο του φτωχού-λαϊκού χαρακτήρα) και στα σύμβολα της εξουσίας κυρίως τον Βεληγκέκα, (πρωτοπαλίκαρο του Πασά). Ο Πασάς κατοικεί σε παλάτι, απέναντι ακριβώς από το «σπίτι» του Καραγκιόζη και ο συμβολισμός είναι προφανής. Συμπαραστάτης στον αγώνα του Καραγκιόζη για επιβίωση είναι ο θείος του Μπάρμπα-Γιώργος (χαρακτήρας παραδοσιακός) που παραπέμπει στο επαναστατικό πνεύμα του 1821 που διατρέχει ακόμη κάθε Έλληνα. Τον καιρό του Καραγκιόζη ο Μπάρμπα-Γιώργος συνήθως έδερνε τον Βελιγκέκα και με τον τρόπο αυτό προστάτευε τον ανιψιό του από τον Πασά. Ο σύγχρονος Έλληνας (ο σκηνοθέτης) επαναστατεί ακόμη όταν προκαλείται κυρίως από Ξένους, και αμύνεται απέναντι στις αντιξοότητες αξιοποιώντας μέσα από τον χαρακτήρα του Μπάρμπα-Γιώργου τη ζωτικότητα που διακατέχει τους δραστήριους ανθρώπους της Ελληνικής επαρχίας.»
Λαμβάνοντας υπόψη μου τα παραπάνω έγραψα σε στίχους την υπόθεση του έργου και διένειμα τους ρόλους:
Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ ΚΑΙ Η ΑΛΩΣΗ ΤΟΥ ΣΑΡΑΓΙΟΥ
Εκεί κοντά στη Θέρμη, στο Σαράϊ του Πασά
έστησα το τσαντήρι μου, που χρόνια δέκα ήδη μετρά.
Μια πριγκηποπούλα κόρη του, κλεισμένη σε χρυσόν οντά
τον Μορφονιό παντρέφτηκε, και ο παλιός μας φίλος πιά δεν μας μιλά
Με τον φίλο μου τον Χατζηαβάτη,
ψωμάκι του ζητάμε ένα κομμάτι.
Έξω από το Σαράϊ πάμε στου ηλίου κάποια δύση
Με την Αγλαϊα, το κολλητήρι, τον Χατζηαβάτη και τον φίλο τον Διονύση.
Κι όλοι μαζί φωνάζουμε:
«Ας περισέψουνε παράδες,
σε άλλα ταξίδια να μην στείλεις τη γυναίκα,
εμείς δεν μένουμε άλλο ραγιάδες»,
μα ο Μορφονιός για απάντηση μας στέλνει Βεληγκέκα.
Ο Μπάρμπα-Γιώργος κιότεψε και έκανε τουμπεκί
ήθελε στους προύχοντες Αντιπρόεδρος να βγει.
Μα καθώς το βράδυ έπεφτε και οι φύλακες δεν έβλεπαν καλά
Ο Μορφονιός κάλεσε για να μας βρει,
έναν Εβραίο που ‘χε μύτη δυνατή.
Όλοι έξω από το Σαράϊ βγήκαν, στην πόλη για να μας κυνηγήσουν.
Τις πόρτες όμως ξέχασαν του Σαραγιού να κλείσουν.
Κι ο Καραγκιόζης μπήκε με όλη του τη φαμίλια
και τον προδότη άρχισαν σε κλώτσους και σκαμπίλια.
Ο Μορφονιός ας φώναζε: «Πούντα τα κλειδιά μου, πούντα»
Εμείς κεφάλι κάναμε με πρώτης τάξης Φούντα.
ΔΙΑΝΟΜΗ ΡΟΛΩΝ
Σκηνικό: Θέρμη, Ελληνικό Κολλέγιο-Σαράϊ
Πρόσωπα Δράματος (με τη σειρά που εμφανίζονται)
Πασάς- Φουντάς
Καραγκιόζης -Γιάννης Μπαχάς
Πριγκηποπούλα- Έμιλυ Φουντά
Μορφονιός- Παναγιώτης Κόντος
Χατζηαβάτης- Κώστας Ορφανίδης
Βεληγκέκας- Γιώργος Φουντάς
Μπάρμπα Γιώργος- Ναπολέων Ντέμος
Διονύσης- Διονύσης Τσούτσης
Αγλαϊα και Κολητήρι- Παρασκευή Αρναουτίδου και
Φοίβος Μπαχάς (να μην
βάλω στη διανομή και την οικογένεια με μέσον;)
Εβραίος- Στεπάν Παρτεμιάν
Με τις γενικές γραμμές του παραπάνω σεναρίου και με πρώτη διανομή ρόλων στα πρόσωπα που αναφέρονται θα ξεκινήσει η περιοδεία του Θιάσου μας που πιστεύουμε πως θα σημειώσει εξαιρετική επιτυχία. Υπάρχουν ακόμη ρόλοι στο έργο και περιθώρια εξέλιξης του σεναρίου. Σας απευθύνουμε ανοιχτή πρόσκληση για συμμετοχή σε μια θριαμβευτική πορεία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου